søndag den 26. august 2007
Hjemmesider er på vej ud
Der er mange, der ikke er helt klar over, hvad det præcist er der sker på internettet i disse år. Der er ord som "Web 2.0" og en masse andre tekniske ord, og de er ikke altid lige nemme at forstå. Her kommer en forklaring på tendenserne, med nogle eksempler - klik på "kommentarer nedenunder for at læse den".
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
2 kommentarer:
I "gamle dage" handlede internettet om at lægge sider ud, som andre kunne læse, hvis de gik ind på hjemmesiden. Og så sendte man e-mails i store mængder, og det var faktisk de to ting, som de fleste gjorde. Spamfilter var en vigtig ting.
I fremtiden gør man tingene på en måde, der er meget mere produktiv. I stedet for at gå ind på Danmarks Radios hjemmeside for at se nyheder, så ser man dem uden at gå ind på deres hjemmeside. I stedet for at få en masse spam i sit mailsystem, så holder man op med at bruge e-mails og kommunikerer i stedet på anden vis.
Her er et link der viser, hvordan e-mails forholder sig til private tjenester som MySpace og Facebook. Der findes flere og flere, som siger: "Hvis du vil kontakte mig, så log ind på MySpace og send til ...". Dvs. for at kunne aflevere en besked til vedkommende, skal man først oprettes som bruger på systemet MySpace, hvilket gør, at modtageren ikke får spam e-mails. Og hvis folk ikke gider oprette sig som brugere i disse systemer, så er det nok ikke så vigtigt...
Udover at sørge for en slags mails, så indeholder MySpace og Facebook også mange andre ting, som at kunne lave annoncer fra bruger til bruger (f.eks. salg af brugte ting), kalendere, artikler osv., men på en måde, som minder lidt om et kulørt blad, man selv sætter sammen. Hvorfor læse Billedbladet når man kan få det meget bedre i MySpace?
Selve hjemmeside begrebet handler om at sprede information ved at "lægge det på internettet". På denne graf kan man se, hvordan blogs er ved at udkonkurrere hjemmesider. Hvad er forskellen? Den er stor, og nøgleordene her hedder "feeds" eller "RSS". Se mere i denne artikel (obs, det er en PDF fil) som kort sagt hedder "Få styr på din indbakke og se nyhederne før din chef". Får man sat disse ting i system, så holder man simpelthen op med at læse lige så meget på hjemmesider, som man gjorde tidligere, man får mere relevant information, og man bruger mindre tid på det.
Så er der kalender-deling. Man sidder på arbejdet og vil gerne se, om ens hustru har tid i næste uge, men hun er også på arbejde. I stedet for at ringe, kigger man da bare i hendes kalender... men det kan gøres uden at kigge på en hjemmeside. Tricket her hedder iCalender, og man kan holde styr på den slags ved hjælp af Google Calendar, Windows Vista Calendar, Apple iCal og en masse andre programmer.
Når man så, rent arbejdsmæssigt, skal kommunikere med hinanden, så sender man e-mails, ikke? Nej. E-mails er efterhånden noget, man kun bruger til at sende beskeder til folk, man ikke på anden vis kan sende besked til. Hvis man vil have et hurtigt svar, så bruger man "instant messaging" a la Google Talk. Beskeder logges, og hvis man ikke får hurtigt svar, så finder man lynhurtigt ud af det og kan så prøve at løse problemet på anden vis, i stedet for at vente på den anden. Det forkorter arbejdsprocessen væsentligt. Hvis man har en opgave til en anden person, så kan man bruge opgavestyringssystemer som f.eks. Mantis. Det tager lidt længere tid at oprette en opgave i mantis end det tager at skrive en mail, til gengæld fungerer samarbejdet bedre når man kan styre opgaverne i et fælles opgavestyringssystem, end når modtageren har indbakken fuld af opgaver. Jeg har selv 10 e-mails i min indbakke, og ingen e-mails liggende andre steder som "todo" liste, fordi stort set al min arbejdsmæssige kommunikation foregår på anden vis end via e-mail.
Som det fremgår, så handler de fleste internet ting nutildags faktisk ikke om at se hjemmesider. Det handler i stedet om internet telefoni (bruges i de fleste større firmaer i dag), effektiv kommunikation og samarbejde,
Mange af de ting, man kan nutildags, er et problem for de folk, der ikke er gode til at læse på en skærm, og for dem der ikke ofte har adgang til en computer. Men antallet af computere stiger, mobiltelefoner kan i højere og højere grad tilgå disse systemer, og skærmene bliver mere og mere læsevenlige. Men en væsentlig nyskabelse her er faktisk video på internettet. Youtube er eksploderet i størrelse, fordi de leverer relevant video på en måde, der passer ind i den måde, internettet er på vej hen. De leverer både feeds, kan bruges til video i andre sammenhæng, og antallet af mobiltelefoner, der kan lave gode videoklip, vokser også voldsomt. Og nutildags kan man lægge en video direkte ind i en blog fra sin mobiltelefon, uden at involvere en PC, og andre kan så se videoen, uden at involvere en PC.
Man kan altså købe et 42" fladskærmsfjernsyn og med en eller anden dims og en fjernbetjening se video om sin hobby, etbenede firben i Vietnam, på sit fjernsyn, uden at have et antennekabel tilsluttet. Og vi er kun lige begyndt.
Så har Casio lavet et kamera, der kan lave Youtube videoer.
Send en kommentar